تکنولوژی مراقبت از بیماران تکنولوژی مراقبت از بیماران .

تکنولوژی مراقبت از بیماران

بیماری لژیونر چیست؟

 بیماری لژیونر چیست؟

بیماری لژیونر چیست؟

بیماری لژیونر یک نوع بسیار جدی از عفونت ریه (ذات‌‏الریه) است که باکتری به نام لژیونلا موجب بروز آن می‌شود.

این بیماری فرم شدید سینه پهلو یا همان التهاب ریه‌ی است. بیماری لژیونر از طریق باکتری شناخته شده لژیونلا ایجاد می‌شود.  اگر نشانه‏‌هایی از ذات‏‌الریه یا التهاب ریه داشتید، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علائم بیماری لژیونر

بیماری لژیونر معمولاً ۲ الی۱۰ روز پس از قرارگرفتن در معرض باکتری ایجاد شده و اغلب با علائم زیر آغاز می‌شود:

  • سردرد
  • دردعضلانی
  • لرز
  • تب ۴۰درجه و بالاتر

در روز دوم یا سوم علائم دیگری ظاهر خواهد شد، مانند:

  • سرفه که ممکن‌است همراه خلط یا خون باشد
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

 

گسترش بیماری لژیونر

گرچه بیماری لژیونر در ابتدا ریه‎‌ها را درگیر می‌کند اما گاهی می‌تواند سبب عفونت‌هایی در زخم یا قسمت‌های دیگری از بدن مانند قلب شود.نوع خفیفی از این بیماری به‌نام تب پونتیاک ممکن‌ است علائمی مانند تب، لرز، سردرد و دردعضلانی شود. تب پونتیاک ریه‌ها را آلوده نمی‌کند و علائم آن پس از ۲ یا ۵ روز ازبین می‌رود.

پزشکان؛ پرتونگاری و معاینات فیزیکی انجام می‌دهند تا علایم ذات الریه را بررسی کنند. ممکن است آزمایش اوره یا خلط سینه نیز تجویز کنند تا مطمئن شوند که عفونت سینه با لژیونلا مرتبط است یا نه. این بیماری بسیار جدی است، اما می‏‌تواند با آنتی‏بیوتیک‏‌ها درمان شود.

چه کسانی در معرض لژیونر قرار می‌گیرند

ذات الریه با آنتی بیوتیک‏‌ها درمان می‌شود. با این حال، از هر ده نفر که به ذات‏الریه مبتلا می‌شوند، یک نفر می‏‌میرد.

برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‏های لژیونری هستند:
• افراد بالای 50 سال.
• افرادی که سیگاری بوده یا هستند.
• کسانی که بیماری‏‌های مزمن ریوی نظیر امفیزم یا بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) داشته یا دارند.
• کسانی که در سیستم دفاعی بدنشان به خاطر مراقبت‏‌های ویژه مربوط به بیماری‏‌هایی نظیر سرطان، دیابت یا بیماری‏‌های کلیوی ضعف دارند.
• افرادی که داروهایی مصرف می‏‌کنند که سیستم ایمنی بدن آنها را تضعیف می‏‌کند.
• لژیونلا معمولا از طریق قطره‏‌های میکرونی آب (قطرات بسیار ریز آب که با چشم دیده نمی‌شوند) در هوا پراکنده می‏‌شود.

 

در آشپزخانه چه خبر است؟

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند اسپری و دستمال‌های ضد باکتری مخصوص از بین بردن موارد آلوده‌زا برای بازه زمانی کوتاهی قابلیت از بین بردن مواد سمی را در فضای آشپزخانه دارند و تنها با گذشت چند ساعت دوباره میزان زیادی باکتری در محیط آشپزخانه رشد می‌کنند.

این باکتری‌های بسیار خطرناک که از جمله عامل‌های اصلی مسمومیت غذایی در افراد هستند:

  • به میزان ۷۲ درصد در اسفنج‌ها
  • ۴۵ درصد از سینک‌های ظرفشویی
  • ۳۲ درصد از آبگیر ظرف‌ها و جای چنگال و قاشق‌ها وجود دارند.

از جمله آلوده‌ترین کانون‌های خطر در آشپزخانه که می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف شود می‌توان دستگیره یخچال، دستگاه قهوه ساز و سایر وسایل برقی غذا ساز، اسفنج ظرفشویی، دستمال خشک کن دست، اجاق گاز و دکمه‌های دستگاه تهویه هوای آشپزخانه را نام برد.

یکی از بیماری‌های فوق العاده خطرناک که به دلیل تجمع باکتری‌ها در پشت سینک‌های آشپزخانه، سرویش بهداشتی و حمام، شیر آلات بهداشتی و به طورکلی محیط‌های مرطوب به وجود آید بیماری لژیونر است.

 بیماری لژیونر چیست؟

لژیونلا در طبیعت هم وجود دارد

لژیونلا در طبیعت و در آب تازه هم وجود دارد ولی به ندرت موجب بیمار شدن افراد می شود. همچنین می‌تواند در مخازن دست ساز آب، در صورتی که آب به طور مناسب در آنها ذخیره نشده باشد، تجمع کند. این ذخایر ناسالم دست ساز می‏‌توانند تنها با چند قطره میکرونی آب در هوا پراکنده شده و متعاقب آن وارد دستگاه تنفسی افراد شوند.
در موارد نادر، وقتی که کسی آب می‏‌نوشد و آب به جای ورود به دستگاه گوارشی وارد مجاری تنفسی او می‏‌شود (اصطلاحا آب در گلویش می‏‌شکند)، می‏‌تواند موجب بروز بیماری شود.

 

زمان مناسب مراجعه به پزشک

در صورت شک به قرار گرفتن در معرض باکتری لژیونلا سریع به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان سریع بیماری لژیونر به کوتاه شدن دوره بهبود و جلوگیری از عوارض جدی کمک می‌کند. برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، درمان سریع بسیار مهم است.

تکنولوژی مراقب از ابتلاء به بیماری لژیونر

در دنیای مدرن؛ کشورهای پیشرفته با تکیه بر تکنولوژی مراقبت از سلامت هوا توانسته‌اند سیستم فیلتراسیون قدرتمندی را به وجود آورند که توانایی حذف باکتری لژیونلا که عامل اصلی بروز بیماری لژیونر است را در خود دارد. این سیستم فوق پیشرفته اکنون در کشورهایی نظیر کره جنوبی، آمریکا، سوئیس و کانادا در حال تولید و در بیش از 60 کشور جهان توسط مردم استفاده می‌شود.

اسنواکووی اکنون ذر ایران با تکیه به بزرگترین برند جهان در زمینه مراقبت از سلامت هوا "کووی" یکی از مطرح ترین ارائه کننده‌های این سیستم مراقبت از سلامتی است. در محیط های بسته مانند خانه یا محل کار ما به حامی قدرتمندی برای سلامت خود نیازمندیم.

منبع:
U.S. Department of
Health and Human Services
Centers for Disease
Control and Prevention
Edu.AP.001.97

 

HEPA٬ آشپزخانه٬ آلرژی٬ آلودگی هوای خانه٬ از بین بردن آلودگی هوای خانه٬ اسفنج‌٬ اسنواکووی٬انسداد ریه٬ باکتری٬ بهترین دستگاه تصفیه هوا٬ بهترین هوا٬بیماری٬ بیماری الناز شاکردوست٬بیماری لژیونر٬ پزشک٬ تجمع باکتری٬ تصفیه هوا٬ تکنولوژی٬تکنولوژی مراقبت از سلامت هوا٬دارو٬ سیگار٬ سینک‌های ظرفشویی٬ سینه پهلو٬ علت بیماری الناز شاکردوست٬ فیلتر تصفیه٬ فیلتر لژیونلا٬ لژیونر٬ لژیونلا


برچسب: آلودگی هوای خانه، آلرژی، از بین بردن آلودگی هوای خانه، بهترین دستگاه تصفیه هوا، بیماری لژیونر، تجمع باکتری، تکنولوژی مراقبت از سلامت هوا، ، فیلتر لژیونلا، فیلتر تصفیه، لژیونلا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۱۰:۳۶ توسط:snowa coway موضوع: نظرات (0)